مفهوم گرافیک وب و تعریف طراحی گرافیک

مفهوم گرافیک سایت

در طراحی سایت  اگر وب سایتدر رتبه ای قابل قبول از نظر کارکردهای رایج وب قرار داشته باشد توجه کاربران به نمای کلی سایت اعم از رنگبندی , چینش اشیائ, نوع و اندازه قلم به کار رفته در متن و تصاویر استفاده شده در سایت می باشد.

در تعریف گرافیک وب شاید بتوان اینگونه بیان کرد که مجموعه ای از ملاحظات دیداری متناسب با محتوا آنگونه که همه اجزائ در راستای یک هدف مشخص موجب رضایتمندی بصری کاربران از یک وبسایت می شود را در معنا به گرافیک وب نسبت می دهند.

گرافیک وب مفهوم خیلی قدیمی نیست برعکس عمر پیدایش گرافیک برای وب سایت از خود پیدایش وب سایت کمتر است در واقع سال ها پس از استفاده از سایتها کاربران به این نتیجه رسیدن جای عنصری بسیار مهم در تجربه کار کردن با وبسایتها خالی ست وآن عناصر دیداری یا بصری در صفحات وب بود. در واقع می توان گفت یک وب سایت خوب زمانی شکل میگیرد که حوزه گرافیکی با حوزه برنامه نویسی در تعاملی مثال زدنی قرار گرفته تا آنچه را که از کار کردن با یک سایت مد نظر ماست را به ما ارائه دهد. برخی افراد گرافیک وبسایت را محدود به طراحی لوگو و هدرها و تصاویر می دانند که با توجه به تعاریف متعدد و مستند از گرافیک وب دست کم گرفتن این حوزه هنری و به تعبیری کم لطفی به آن است.

باید توجه داشت حوزه گرافیکی وبسایت ها بسیار گسترده و دارای پارامتر ها و قوانین مربوط به خود است و اصلا نباید با سایر گرافیکها حتی سایر گرافیکها در حوزه گرافیک کامپیوتری اشتباه گرفته شود.

 

تعریف طراحی گرافیک

طراحی گرافیک شامل ساخت گرافیک، تایپوگرافی و تصاویری است که بیان‌گر ایده‌ای هستند. طراحان گرافیک چاپ، گرافیک را به صورت دیجیتال می‌سازند که این گرافیک دیجیتال در انتها به بروشورها، پوسترها و هرچه که در برندسازی نیاز است تبدیل می‌شود. طراحان گرافیک چاپ لزومی به یادگیری زبان‌های کدنویسی ندارند. آنها تنها مسئول ساخت گرافیکی هستند که بعدها برای کارهای چاپی منتشر شده استفاده می‌شوند.

طراحی گرافیک چیست؟

وقتی به طراحی گرافیک فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ یک نقاشی؟ یک کتاب؟ یا شاید یک پوستر! این‌ها نمونه‌های کمی از پاسخ‌های‌ست که در جواب این سوال به ذهن مردم می‌رسد.

اما هیچ‌یک از این پاسخ‌ها، تعریف دقیق و صحیحی از طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین به دست نمی‌دهند. نقاشی‌ها، کتاب‌ها و پوسترها تنها «نتایج» یا «رسانه‌ها/مدیوم‌ها»ی طراحی گرافیک محسوب می‌شوند.

اگر به دنبال یک تعریف جامع برای طراحی گرافیک می‌گردید، بهتر است بدانید که معمول‌ترین و ناکارآمدترین آنها را پیدا خواهید کرد. دیکشنری‌های آنلاین، گرافیک دیزاین را عنوان هنر یا مهارت ترکیب متن و تصویر در تبلیغات، مجله‌ها و کتاب‌ها معرفی می‌کنند. این تعریف صحیح است اما مفهوم درست را نمی‌رساند.

طراحی گرافیک، یک مهارت است اما به تبلیغات، مجلات و کتاب‌ها محدود نمی‌شود و می‌تواند فیزیکی، دیجیتال یا ترکیبی از هر دو باشد و به دلیل آبستره بودن و تطبیق‌پذیری، چیزی ورای ترکیب عکس و متن است.

هدف اصلی طراحی گرافیک، انتقال پیام بصورت بصری است. هر پروژه‌ای که طراح گرافیک کار می‌کند، یک پیام خاص و یک نتیجه مطلوب از آن پیام، دارد. این پیام ممکن است حاوی اطلاعات، دعوت به اندیشیدن، فروش یک محصول یا حتی شبیه‌سازی یک مکالمه باشد.

گرافیک دیزاین در محیط اطراف شما وجود دارد و به بیان ایده‌ها در بهترین حالت ممکن بصری می‌پردازد. شاید چنین تعریفی ساده بنظر برسد اما بیش از هر چیزی به حل مساله، ارتباطات زیاد، هشیاری، صبر و تلاش نیاز دارد

 

محبوبیت و فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت‌های تکنولوژی کنجکاوی درباره طراحی گرافیک را با یک جهش همراه کرده است. توانایی به اشتراک گذاشتن اطلاعات، هنرمندان بسیاری را به انتشار کارهایشان و جلب مخاطب‌های جدید واداشته است.

تکنولوژی موقعیت‌هایی را برای علاقمندان به هنر بوجود آورده تا بتوانند کارهای هنری‌شان را به اشتراک بگذارند؛ هرچند که این سادگی باعث اشباغ بیش از حد کارهای هنری در جامعه طراحی و دیزاین شده است. این مساله باعث می‌شود تا دیده و مطرح شدن، سخت شود و تحصیل در رشته طراحی گرافیک را به یک ضرورت برای موفقیت تبدیل می‌کند.

طراحی گرافیک در تاریخ

اولین نمونه‌های طراحی گرافیک در نقاشی‌های غارها در ۱۵هزار سال پیش از میلاد دیده می‌شود.که برای بیان داستان‌ها، ثبت حوادث و فراهم‌آوری اطلاعات کشیده می‌شدند.

نقاشی در غارها با خطوط ساده شروع شد اما کم کم به این دست نقاشی‌ها جزییات بسیاری افزوده شد. در  نقاشی‌های اولیه که در غارها کشیده شده هنوز قابل دیدن هستند.

این روش در آن زمان بسیار مفید بود اما تنها مشکلی که داشت این بود که امکان جابجایی آن وجود نداشت.

این مشکل در سال ۱۰۵ میلادی، پس از کشف کاغذ توسط Ts’Ai Lun حل شد. بدین ترتیب جابجایی و گسترش مستندات نوشتاری و سایر آثار هنری، به آسانی ممکن شد.

پس از آن، انواع قلم‌ها، جوهرها، رنگ‌ها و سایز ابزارهای لازم برای خلق آثار هنری ساخته شدند. سرانجام با اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ در سال ۱۴۰۵ میلادی، عنصر کلیدی برای طراحی گرافیک و تایپوگرافی فراهم آمد.

ویلیام ادیسون دویگینز (William Addison Dwiggins) از پیشگامان طراحی گرافیک مدرن است. او در سال‌های ۱۹۲۰ طراح تایپ‌فیس بود. معروف‌ترین فونت‌های او Caravan Metro, Electra, Caledonia, Eldorado, and Falcon هستند. او تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۶ به فعالیت و خلاقیت در حوزه دیزاین می‌پرداخت.

کمتر از یک دهه بعد از مرگ دویگینز، داگلاس انگلبارت (Douglas Engelbart)، ماوس (Mouse) را اختراع کرد. اختراعی که راه را برای یک ابزار بسیار کارآمد برای طراحان و دیزاینرها باز کرد: مکینتاش. شرکت اپل مکینتاش را در سال ۱۹۸۴ معرفی کرد. این اولین کامپیوتری بود که رابط کاربری آن برای کاربران راحت بود.

کمی پس از معرفی مکینتاش در سال ۱۹۸۴، ابزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ و ایلاستریتور به بازار آمدند. از زمان اختراع این نرم‌افزارها، طراحان توانستند کارهای هنری خلاقانه و متفاوتی ارائه دهند.

معرفی برترین طراح‌های گرافیک –

 

شناختن اتفاق‌های مهمی که در پیشرفت و توسعه طراحی گرافیک نقش ایفا کرده‌اند، ضروری است. بدون شناخت گذشته، حال و آینده نمی‌تواند به طور کامل پیش رود.

 مفهوم گرافیک وب و تعریف طراحی گرافیک

 

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید