نکاتی در مورد اصول رنگ ها در طراحی وب

رنگ ها در طراحی سایت

ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن اعمال ديگري نيز مانند خنديدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصباني شدن و… را انجام مي دهيم . تمام اين اعمال در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير داشته و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان مي كنيم . يك صفحه وب نيز می بایست علاوه بر انتقال مطالب ، بتواند احساس طراح وب آن وب سایت را نيز بيان كند . اين كار را رنگ ها در طراحي وب انجام مي دهند . حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل مي شود .

 

اصل رنگ بندی و روانشناسی رنگها

یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این که چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است که کارشناسان وب خیلی پاسخ جامع و کاملی برای آن ارائه نکرده اند و کم تر متخصصات طراحی وب به مسئله روان شناسی رنگ ها در طراحی سایت توجه کرده اند.

 

بهترین رنگ نداریم !

 

در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز چنین رویکردی دارد. این تجربه و نوع علاقه و هنر طراح وب بوده که صفحات وب سایت را جذاب و دلفریب و یا بی رنگ و لعاب می نمایاند .

 

نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیک سایت در نظر داشته باشیم :

 

۱- اثر روان شناسی رنگ ها

۲- قابلیت خواندن متون صفحات سایت

۳- رنگ متمم رنگهای انتخابی برای پشت زمینه ، گرافیک ها ، لینک ها و متون

۴- وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده

۵- توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت

سایتی مانند یاهو که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است ، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات پویا استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار متفاوت است .

 

۵ اصل مهم در استفاده بهینه رنگ ها در طراحی وب

۱- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن می گذارند .

۲- اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک کالا کند .

۳- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهند .

۴- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است .

۵- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد .

 

 

ارتباط رنگ به موضوع

 

یک اصل کلی وجود دارد که می گوید : در رنگ بندی یک صفحه ، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود ؛ یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوع محوری سایت در رنگ بندی مطالب مهم است .

 

رنگ ها و معاني آنها

 

سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بودن چیزی . سفید بهترین رنگ برای پشت زمینه ی صفحات وب است .

 

سبز : نشان تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی می باشد .

 

رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي آورند . اما در ژاپن يك گل ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني مي دهد . كلاه سبز با ميخك سفيد نمی تواند نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است (به همين دليل در بيمارستان ها استفاده مي شود) و همچنین رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز مي شود . تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني مي دهد .

 

زرد‌ : خدا را شكر كه سايت هاي زرد رنگ زياد نيستند . با وجود اينكه رنگ زرد نشان از جمع شدگي و تمركز است ، اما بسيار سخت و مشكل در چشم آناليز مي شود . رنگ اطاق را زرد كنيد ؛ نتيجه اين مي شود كه بچه ها بیشتر گريه مي كنند و بزرگتر ها سريعتر عصباني مي شوند. رنگ زرد يك رنگ حسي و چشم فريب است و استفاده آن در ميزان كم بسيار جذاب و خوش ديد خواهد بود . نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت حاکی از رنگ زرد است .

 

آبی : نشان امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال است . آبی دومین رنگ عوام پسند است .

 

قرمز : براي افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده مي شود . افرادي كه در محيط قرمز كار مي كنند معمولا سريعتر كار مي كنند ، اما اشتباهاتشان در كار بيش از ديگران است . اين رنگ اميال دروني مثل اشتها ، بي قراري و تنش عصبي را افزايش مي دهد ؛ توانایی ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم از اینگونه موارد هستند . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . به طور کلی این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .

 

بنفش : این رنگ نشانه ی وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت می باشد .

 

نارنجی : نارنجی از سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی حکایت می کند.

 

صورتی : این رنگ به ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک اشاره می کند.

 

نقره ای : سمبل سرما و علمی بودن است .

 

قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن از خصیصه های این رنگ هستند . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .

 

خاکستری : این رنگ صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن را القاء می کند .

 

سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان .

 

تطابق طول موج رنگها

 

ايجاد يك سايت با دو رنگ آبي كمرنگ و قرمز كمرنگ ايده بسيار ضعيفي است. رنگ قرمز ملايم طولاني ترين طول موج را داراست و آبي ملايم كوتاه ترين را . هنگام نگاه كردن انسان به اين دو رنگ ، لنز چشم براي تنظيم زوم تغيير اندازه مي دهد . اما چون فركانس هاي رنگي اين دو رنگ با هم خيلي تفاوت دارد باعث خستگي چشم و اي

    • ايجاد سردرد براي بيننده مي شود. بنابراین در ترکیب رنگ ها می بایست به فرکانس آنها نیز توجه نمود.

       

      اصول رنگ هاي گرم و سرد

       

      رنگ هاي گرم تشكيل شده اند از : زرد ، نارنجي ، قهوه اي ، زرد ، سبز ، نارنجي و قرمز . يعني رنگ هايي كه با پاييز در تعامل هستند . بطور كلي رنگ هاي گرم گرايش به هيجان و تكاپو دارند . بسياري از مردم مقدار كم از اين رنگ ها را مي پسندند .

       

      رنگ هاي سرد عبارتند از : آبي ، سبز ، صورتي ، بنفش ، سرخابي ( آبي- قرمز – بنفش) . رنگ هايي كه بيشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ هاي سرد آرامش بخش هستند و محبوبيت بيشتري نزد مردم دارند . طراحي يك سايت با رنگ هاي گرم و سرد باعث گيج شدن بيننده شده و باعث مي شود سايت شلوغ و بي نظم و غير قابل اعتماد جلوه كند .

       

      طراحان سايت معمولا متوجه نمي شوند كه تركيب رنگ هايشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ها مفيد است . دايره رنگ هاي اصلي (آبي و قرمز و زرد) و رنگ هاي ثانويه (نارنجي و سبز و بنفش) را نشان مي دهد . تركيب دو رنگ اصلي ، يك رنگ ثانويه مي سازد . تمامي رنگ ها از تركيب سياه و سفيد با رنگ هاي اصلي به وجود آمده اند .

       

      همچنین رنگ های سبز و بنفش رنگ هاي واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و بسته به ميزان رنگ قرمز يا زردي هستند كه در رابطه با رنگ آبي در آنها به كار رفته است . اگر رنگ آبي آن كم تر باشد بيشتر شبيه رنگ هاي گرم به نظر مي رسد .

       

      عمل و عكس العمل

       

      رنگ ها روي احساس ، ادراك و عكس العمل ما تاثير مي گذارند . يك بيننده با آگاهي از سايتتان وارد شده است ، حال شما بايد او را همچنان سر شوق نگه داريد. شما ۸ الي ۱۰ ثانيه وقت داريد تا او را از لحاظ بصري جذب كنيد. با استفاده از رنگ شما مي توانيد حس خوش آمد گويي و راحتي و اعتماد را به او منتقل كنيد . در صورتی که  گرافيك هاي يك سايت را تغيير دهيد در اصل زبان گفتگوي تصويري آن را عوض كرده ايد و  عكس العمل متفاوتي از بازديدكنندگان سايت سر مي زند .

       

      انتقال حس ادراک از طریق رنگها

       

      قرار دادن يك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و…) در زمينه بنفش و نارنجي قدرت فروش آن را كاهش مي دهد . رنگ هاي بنفش و نارنجي بطور سريع با آب و طبيعت ارتباط ندارند و يك ادراك غلط به بيننده منتقل مي كنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبي يا سبز باعث افزايش جذابيت آن محصول مي شود .

       

      چه رنگ برای چه نوع سایت ؟

       

      زمانی که قصد دارید برای طراحی وب سایت خود رنگی را انتخاب کنید ، می بایست در مورد بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را می خواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی اهدفتان و همچنین پیامی که از راه دید می خواهید منتقل کنید ، فکر کنید ؛ سپس رنگ خود را انتخاب کنید! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب نقش زیادی را در تاثیر پذیری مخاطبان داشته و Banne ، Logo و Header ها ، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وب سایت موثر خواهد بود.

       

      سایت های دولتی و به طور کل سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات ، رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده که به عنوان پیش فرض برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود ، استفاده می کنند. . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .

       

      آبی : در تجارت به معنای ضمانت مالی است . سايت هايي كه از سايه هاي گوناگون آبي يا رنگ آبي و سفيد استفاده مي كنند ، بيشتر از بقيه مردم پسند به نظر مي آيند ؛ دلیل این امر این است که رنگ آبي آرامش ، استواري ، اميد داشتن و دانايي و بخشندگي را عرضه مي دارد . مردم ذاتا” به سايت هاي آبي رنگ سريعتر اعتماد کرده و متن هاي آبي رنگ بيشتر در ذهن مردم به ياد مي ماند . تركيب آبي و سفيد و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان مي سازد .

       

      سبز : در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه رنگ ها دیده می شود .

       

      زرد : در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و همچنین جهت تاکید مناسب می باشد . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد می کند . رنگ زرد سخت ترین رنگ برای چشم هاست .

       

      تركيب سبز و زرد كمترين طرفدار را بين بازدیدکنندگان وب سایت ها دارد .

       

      رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوع بازرگانی می دهد .

       

      نارنجی : رنگ نارنجي باعث می شود اجناس گران قيمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند . نارنجي روشن تر سخت تر در چشم ديده شده و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پيشنهاد نمي شود . مقدار كمي نارنجي كمرنگ به جذابیت سایت شما کمک خواهد کرد.

       

      بنفش : در تجارت به مفهوم بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه نیز می باشد.

       

      قرمز : در تجارت به معنی وام و بدهی است .

       

      در طراحی سایت های کودکان ، از رنگ های خیلی شاد (نارنجی ، زرد ، سبز ، سفید و قرمز) استفاده می شود .

       

      نقره ای : نشانه ی اعتبار و پرستیژ است ، این رنگ برای استفاده در سایت های هاستینگ و شرکت های معتبر مناسب است .

       

      طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است . این رنگ مناسب سایتهایی با مضمون طلا و جواهر می باشد.

       

      صورتی : سایتهای عاشقانه ، کودکان و بانوان با این رنگ هماهنگی دارند.

       

      خاکستری : در تجارت به معنای سنت گرایی است .

       

      سیاه : مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می کند . سایتهای هک و سایت های شخصی مشمول این رنگ می شوند و همچنین سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مکمل استفاده می کنند.

       

      سايت هايي كه اصطلاحا” سايت هاي رنگين كماني هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترين زمان بازديد توسط بيننده ها را دارند و بيننده خيلي سريع از اين سايت ها خارج مي شود ، زيرا چشم براي ديدن رنگ هاي گوناگون زوم هاي گوناگوني انجام داده و زود خسته مي شود . (سايت هايي كه رنگ سفيد در آنها غالب است و مقدار خيلي كمي از ديگر رنگ ها در آن در بخش هاي گوناگون ديده مي شود جزو اين دسته نمي شوند) . هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازديد كننده در صفحه زياد مي شود.

       

      يك نكته در استفاده از رنگ هاي گوناگون این است كه حداكثر از ۵ رنگ استفاده كنيد که همگي از رنگ هاي گرم يا سرد باشد و زمينه را سفيد بگذاريد . اين ترکیب رنگ چشم ها را خسته نکرده و سايت هاي كودكان كه مي خواهند با استفاده از رنگ هاي گوناگون محيط شادي را ايجاد كنند اگر از اين روش استفاده كنند موفق ترند.

       

 نکاتی در مورد اصول  رنگ ها در طراحی وب

 
× هر سوالی دارید ازمون بپرسید