logo
عید قربان گرافیک سایت گرافسیت سایت اسلایدر سایت اسلایدر اسب

سیستماتیک کردن طراحی گرافیکی وب سایت

سیستماتیک کردن طراحی گرافیکی وب سایت

طراحی یک وب سایت یا محصول برای یک مشتری که هیچ استراتژی ندارد، کارساز نیست. برخلاف هنر های سنتی، طراحی گرافیکی وب سایت باید یک پیام را به مخاطب خود ارائه دهند.

توسعه دادن یک سیستم برای پروسه طراحی گرافیکی وب سایت می تواند به طراحان کمک کند که به بهترین نتایج برسند.

سیستماتیک کردن هر نوعی از پروژه طراحی سایت، چه طراحی گرافیکی، طراحی وب سایت، برنامه ریزی وب سایت یا غیره باشد، کار را سریع تر می کند، پروژه را سازمان یافته می کند و به نتایج بهتر سوق داده می شود.

در این جا یک پروسه طراحی گرافیکی وب سایت 6 مرحله ای وجود دارد، که ممکن است بخواهید در روند کاری خود به کار ببرید.

1.اطلاعات ضروری و لازم را جمع آوری کنید

ممکن است شما بخواهید حرکتی کرده و طراحی وبسایت را شروع کنید، اما اول اطلاعات لازمی را جمع آوری کنید. برای اکثر طراحان گرافیکی وب سایت، این اطلاعات از مشتریان وب سایت کسب می شود. حتی برای پروژه های خودتان، جمع آوری اطلاعات لازم، بسیار ضروری است.

اکثر مشتریان وب سایت احتمالا با یک طراح گرافیکی وب سایت به این ترتیب تماس می گیرند:

من نیاز به یک آگهی برای محصول x خود دارم. ما ممکن است در محل A وB  آن را نصب کنیم و به نمایش بگذاریم، و ما نیاز به یک طراح گرافیکی با استعداد داریم که این آگهی و پوستر را برایمان بسازد.

مشتریان وب سایت از شما قیمت را درخواست می کنند و اطلاعات قراداد فی مابین را از شما می پرسند. همه این موارد از دید مشتریان به وجود می آید، اما شما، به عنوان طراح گرافیکی وب سایت، هنوز کاری در این باره انجام نداده اید.

برخی مشتریان وب سایت ممکن است اطلاعات زیادی در اختیار شما بگذارند، و برخی هم اطلاعات کمی به شما می دهند. در هر صورت شما یک سری آگاهی هایی کسب می کنید که معمولا کافی نیستند. قبل از اینکه حدسی پیش آید و پروژه طراحی وب سایت شروع شود، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات که در ادامه آمده است را کسب کرده اید:

مخاطبان مورد نظر

شما ممکن است قادر باشید که ایده خوبی از مخاطبان مورد نظر حاصل کنید،” ما آن پوستر ها را ممکن است در محل A و B نمایش می دهیم”، اما صریح پرسیدن این اطلاعات از مشتریان وب سایت، بهتر مخاطبان مورد نظرتان را مشخص می کند.

 

برای مثال، تنها به دلیل اینکه پوسترهای تبلیغاتی در حیاط دانشگاه قرار می گیرد، ما نباید گمان کنیم که حتما مخاطبان مورد نظر جزء دانشجوهای دانشگاه می باشند. آیا مشتریان وب سایت یک گروه مشخص یا زیر مجموعه ای در ذهن خود ساخته اند؟ دانشجویان طراحی سایت؟ دانشجویان مهندسی؟ عوامل دانشکده یا پرسنل؟

اطلاعات درباره مخاطبان مورد نظر باید شامل رده سنی، محل جغرافیایی، علایق و نیازها باشد.

یادگیری دقیق اینکه پیام واقعی چیست

هر طراحی گرافیکی_لوگوها، وب سایت ها، پوسترها، تی شرت ها و غیره- به یک پیام و یا مفهوم احتیاج دارند. این اطلاعات را قبل از اینکه پیش بروید از مشتریان کسب کنید.

 الزامات فنی

با هر طراحی گرافیکی، شما مجبورید قبل از شروع، اصول مطمئنی را مشخص کنید.

نادیده گرفتن برخی موارد مهم می تواند به این مفهوم باشد که بخش بزرگی از پروژه طراحی سایت را از نو انجام می دهید… و درآمد کمتری نسبت به حالت عادی به دست می آورید. اطمینان حاصل کنید که تمام این جزئیات را قبل از شروع مرحله طراحی، تحقیق و گفت و گو می کنید.

 بودجه و فرصت ها

شما هم چنین باید درباره بودجه، فرصت ها و جزئیات دیگر مربوط به تجارت تحقیق کنید و در طرح پیشنهادی تان قرار دهید( در ادامه بحث شده است). این موارد هر گمراهی مشتریان را از بین می برد: مشتریانی که فرصت هایشان خیلی محدود است و یا بودجه هایشان به طرز باورنکردنی پایین است.

مطمئن باشید که ساختار قیمتی تان و فرصت های مناسب را با مشتریان وب سایت تان به اشتراک می گذارید، و بپرسید که آیا نیاز به احتیاجات دیگری دارند تا مورد بحث قرار بگیرد. شما می توانید یک پیشنهاد قیمت منصفانه و فرصتهای مشخصی را به طرح های بعدی اختصاص دهید.

سیستماتیک کردن آن

برای سیستماتیک کردن این ارتباط آغازی با یک مشتری، از یک پرسشنامه از پیش تنظیم شده استفاده کنید. این موضوع باید مبانی زیادی را پوشش دهد و شما را از نادیده گرفتن مسائل مهم محفوظ نگاه دارد.

شما همیشه می توانید این پرسشنامه را در هر پروژه ای در طراحی سایت به کار برید. موضوع مهم این است که پرسشنامه در نظر دارد که شما را از نادیده گرفتن سوالات پایه برای هر مشتری وب سایت مصون نگاه دارد.

این موضوع ممکن است به مشتری وب سایت کمک کند که از ابزارهای این زمینه، نظیر BASECAMP یا GOOGLE DOCS استفاده کند و به کار گیرد. به اشتراک گذاشتن و بحث کردن روی پرسشنامه ها بدون هیچ ایمیلی می تواند آسان تر نیز باشد، و سابقه ی خوبی از مدیریت کردن پروژه برای شما به وجود می آید.

2. یک طرح پیشنهادی، قیمت منصفانه، قراداد و برنامه ای بنویسید

اگر شما از پیش یک سیستمی داشتید و از آن استفاده می کردید، به راحتی می توانستید که این مدارک و اسناد را تهیه کنید. شاید این روند اندکی تلاش های

الگوهایی را برای تمامی این اسناد به وجود آورید، حتی می توانید بر اساس الگو هایی که از وب سایت ها یافته اید، عمل کنید. یک الگو یا قاعده مورد نظر و ایده آل شاید تنها درخواست کند که نام مشتری وب سایت و اطلاعات قراداد را در ان بنویسید.

طرح پیشنهادی

یک طرح گرافیکی باید به مشتری خود بگوید که چه پروسه ای می باشد، و اطلاعات نهایی بودجه و فرصت های محدود را مشخص کند. این موضوع هم چنان باید اطلاعات فرم پرسشنامه را به طور رسمی پر کند: مخاطبان مورد نظر، اهداف، و غیره. این موضوع برای تمام پروژه های طراحی سایت، یک برنامه کلی دارد.

 اگر بخش تیترها و جزئیات کوچک، از پیش نوشته شود، الگو و قواعد در اینجا در زمان صرفه جویی می کند. تنها به طرح پیشنهادی خود مطالبی را بیافزاید.

یک برنامه شخصی

برنامه شخصی شما شامل طرح های پیشنهادی زیادی است، و ممکن است به این طریق به اهداف خود برسید.

برای مثال، در حالی که طرح پیشنهادی، یک تاریخ مشخص را مانند معین کردن فرصت های محدود برای نمونه ها، بیان می کند، برنامه شخصی شما ممکن است فرصت های برای نقاط عطف و مهم مطمئنی را شامل شود که نیاز دارید تا به منظور استفاده از فرصت های موجود در طرح پیشنهادی، به آن نقاط عطف دست یابید. این پروسه شامل روزهایی برای فکر ناب کردن، اجرای طرح های اولیه و به مرحله نهایی رساندن و سازمان دهی کردن می باشد.

هر چقدر که الگو ها را برای هر پروژه شخصی سازی کنید، شما می توانید از این الگو بار دیگر استفاده کنید. الگو و قواعد دقیقا جایی است که شما می توانید پروسه ها را به طریقی سیستماتیک کنید که برای تان مفید است.

به مسئولیت های معمول که برای هر پروژه انجام می دهید فکر کنید، و آن ها را سیستماتیک کنید تا آن ها را موثرتر بسازید. یک پروسه مرحله به مرحله بنویسید که منظم شده و برای پیروی آسان باشد. شما در زمان صرفه جویی می کنید و شانس از دست دادن موارد مهم را کاهش می دهید.

3.فکر ناب، تحقیق و الهام گرفتن

اکثر طراحان وب سایت متوجه شدند که اگر بعد از این که روی جزئیات تجارت کار کنند، و مستقیما پروژه  طراحی سایت را شروع کنند، نتایج خوبی را حاصل نمی کند.

.

بدون این قسمت از پروسه طراحی گرافیکی، طراحان ممکن است متوجه شوند که بارها پروژه را شروع می کنند، یا قسمت های یکسانی از پروسه طراحی را مورد تجدید نظر قرار می دهند و یا اینکه تاثیرات نامطلوبی بر پروژه می گذارند. با اختصاص دادن زمان هایی برای الهام گرفتن و سازمان دهی کردن افکارتان، شما واقعا در روند کاری تان سریعتر عمل می کنید.

الهام گیری

الهام گیری اولین قدم می باشد و به فکر های عالی و تحقیق کردن منجر می شود. در ادامه راه هایی وجود دارد که می توانید الهام بگیرید:

  • یک کتاب بخوانید

اکثر طراحان وب سایت یا طراحان محصول به طرح های گرافیکی دیگر یا هنرهای دیگر برای الهام گرفتن می نگرند. یکی از راه های مورد علاقه من برای الهام گرفتن این است که کتاب بخوانم. تمرکز کردن روی کلمات کتاب، تصورات جدید در ذهن تان می سازد و می توانید خلاقیت هایی که از این طریق کسب کرده اید را در پروژه خود اعمال کنید.

  • از یک موزه دیدن کنید

این یکی از راه های بصری برای الهام گرفتن می باشد و البته یکی از جالب ترین راه هاست. اما حتما نباید یک موزه هنری باشد. من متوجه شدم که رفتن به هر موزه ای می تواند برای من الهامتی باشد و باعث ترقی من می شود.

  • نوشتن

مانند خواندن یک کتاب، نوشتن می تواند به طریقی تصوراتی را برای تان فراهم آورد که هنرهای بصری نمی توانند چنین کاری بکنند. اکثر نویسندگان توسط نوشتن آزاد الهام می گیرند، که نوشتن آزاد به معنی نوشتن بدون فکر کردن، تجزیه و تحلیل کردن و برنامه ریزی است( یعنی هر چه که در ذهن تان است بلافاصله بنویسید). بهترین راه است که ایده تان را روی کاغذ بیاورید و سپس آن ها را عملی کنید.

  • فراغت یافتن از کار

از کار فراغت یابید، قدم بزنید، بیرون بروید، به تفریح بپردازید. فکر نکردن درباره کار، بهترین راه برای متوقف کردن روش های قدیمی است که شما را به هیچ جا نمی رساند. این موضوع ذهن تان را باز می کند و به شما کمک می کند که چیزهای جدید بیابید. اولین بار که از کار فراعت می یابید، دوباره می توانید به طراحی وب سایت یا محصول تان بازگردید و ایده های جدیدی را به همراه داشته باشید.

فکر بکر

فکر ناب و مناسب، پروسه الهام گرفتن و سازماندهی کردن در یک قالبی است که می تواند در زمینه طراحی سایت یا محصول ثبت شود. ایده ها، سبک ها و عواملی که شما در زمینه طراحی وب سایت یا محصول شامل می شوید، همه ی بخش های کاری تان را پوشش می دهد.

برخی طرح های اولیه را تهیه کنید، رنگ ها و تصاویر مناسب را امتحان کنید، راه های مختلفی برای نمایش گرافیک ها برگزینید. طرح ریزی بخشی از یک پروژه طراحی سایت است، زیرا خلاقیت یک شخص را می سنجد. این موضوع زمانی که ایده های کلی برای طراحی سایت یا محصول به میان می آید، در معرض توجه قرار می گیرد.

تحقیق کردن

این موضوع زمانی که ایده های نهایی و چگونه به وقوع پیوستن آن را بررسی می کنید، به میان می آید. من دوست دارم که انواع عناصر از دیگر پروژه ها را جمع آوری کنم و بهترین آن ها را که برای پروژه فعلی من مناسب است، انتخاب کنم. شما هم چنین می توانید به دنبال نکات آموزشی از تاثیراتی باشید که مناسب طراحی سایت یا محصول می باشند. این بهترین راه امتحان کردن موارد جدید و داشتن بهترین دیدگاه است.
منابعی را جمع آوری کنید و چیزهای جدید یاد بگیرید. سپس شما باید برای تهیه یک پیش طراحی برای یک پروژه آماده باشید.

4. موارد مختلفی را امتحان کنید

با جمع آوری منابع و سبک های بررسی شده، شما می توانید با ایده های جدیدی سازگار شوید. موارد مختلف اندکی را امتحان کنید، هدف های اصلی تان را به عنوان مرجع خود استفاده کنید. به این ترتیب، اگر مشتریان وب سایت یا محصول تان این مغایرت ها را ببینند و درک کنند، نه تنها چیزهای جدید یاد می گیرید، شما ممکن است ایده های دیگری برای نشان دادن به آن ها داشته باشید.

5. مرحله اصلاح و تجدید نظر

اکثر طراحان وب سایت و محصول به مرحله تجدید نظر اعتنایی نمی کنند، مخصوصا اگر احساس کنند که یک مشتری وب سایت یا محصول شان ذوق کمی نشان می دهد و می خواهند که طراحی را که بسیار سخت روی آن کار کردند را بر هم بریزند. نگران نباشید. خیلی هم این موضوع دردناک نیست.

طراحی ابتدایی خود را با مشتریان وب سایت یا محصول تان در میان بگذارید، همان طور که خیلی از طراحان گرافیکی دوست دارند، موارد بسیار برای طراحی وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که مشتری وب سایت یا محصول تان این موارد را به اشتراک می گذارد: اول، چیزی را که می خواهد تغییر دهد. دوم، ویژگی های مختلف از طراحی های که نمایش داده اید را با هم ترکیب می کنند.

 برای مشتریان وب سایت یا محصول بسیار درک آن سخت است، این افراد نمی دانند که درباره طراحی وب سایت یا محصول چه مواردی را دوست ندارند و چه مواردی مهم است، ولی چیزهای متفاوتی می خواهند.

مثال هایی از الهام گرفتن را برای مشتریان وب سایت یا محصول تان شرح دهید. از این رو، اگر یک مشتری یک فونتی را دوست نداشته باشد که شما برای لوگوتان استفاده کرده اید، طرح های دیگر از لوگو شان را به اشتراک بگذارید. از آن ها بخواهید تعداد اندکی را که دوست دارند را بیابیند تا از سبک و شیوه وب سایت یا محصول شان راضی باشند: این موضوع خیلی آسان تر از این است که افرادی را به کار گیرید که هیچ پیش زمینه ای از طراحی سایت ندارند و نمی توانند حتی آن را توضیح دهند.

این بخش از پروسه طراحی گرافیکی، توجه زیادی را می طلبد و سخت ترین قسمت برای سیستماتیک کردن است، اما نگه داشتن این چنین منابعی می توانند کمک کننده و مفید باشد. نترسید از اینکه سوالاتی بپرسید و با مشتریان وب سایت یا محصول تان زمانی که دچار مشکل و ابهامات شدند، همکاری کنید.

در پایان:

در سیستماتیک کردن هر پروژه ای در طراحی سایت، توصیه هایی که ما به اشتراک می گذاریم، بسیار کمک موثر و مفید است. اما شما باید هم چنین وظایفی را بشناسید که به طور منظم انجام می دهید و دریابید که چگونه آن ها را موثرتر سازید.

اجازه ندهید که پروسه ای که برایتان توضیح دادیم، مانع پرسیدن این سوال از خودتان شود: چه چیز منحصر به فردی در روند کاری تان با بقیه وجود دارد؟

با یک سیستم، ابزارهای مناسب، سازمان های بهتر و پیشرفته، مشتریان وب سایت یا محصول بیشتری جذب میشود و پروژه های شان را راحت تر و با نتایج خوب به اتمام می رسانند.

سیستماتیک کردن طراحی گرافیکی وب سایت