روش های نوین طراحی سایت

 

روش های نوین طراحی سایت

در طراحی یک سایت المان‌های متعددی تاثیرگذار هستند. یکی از همین المان‌ها، جلوه‌ی بصری سایت است.


طراحی بصری سایت یکی از نکات مهمی است که باید در طراحی سایت بیش از هر چیز به آن پرداخته شود. از آنجا که ظاهر سایت می‌تواند تاثیر زیادی روی عاومل مهم سئو سایت و وفاداری بازدیدکننده بگذارد، اخیرا در بحث طراحی سایت، توجه ویژه‌ای به طراحی بصری سایت می‌شود. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی شاهد فراگیر شدن هر چه بیشتر اینترنت و به دنبال آن افزایش تعداد سایت در زمینه‌های گوناگون هستیم. همین امر موجب شده که ابزارها و روش‌های متعددی برای طراحی صفحات وب ایجاد شوند. به همین دلیل است که حالا طراحی و جلوه بصری سایت بیش از پیش حائز اهمیت است.

همواره پیرو گذر زمان، سلایق و علایق بشر دستخوش تغییر شده است. این موضوع در طراحی و مدهای گوناگون در همه‌ی زمینه‌ها نیز به چشم می‌خورد. طراحی سایت‌های اینترنتی هم از این تغییرات مصون نمانده‌اند و با این موج به سمت جلو حرکت کرده‌اند. به همین بهانه به سراغ روش‌ها و تکنیک‌های نوین طراحی در سایت رفته‌ایم.

رنگ در طراحی سایت

 

به طور حتم اولین فاکتوری که در طراحی بصری سایت توجه مخاطب را جلب می‌کند، رنگ آن است. در همین راستا رنگی که امسال به عنوان بهترین رنگ نام گرفت، رنگ سبز «پنتون» (Pantone) است. البته این بدان معنا نیست که همه‌ی سایت‌ها سبز شوند بلکه می‌توانند از طیف گسترده‌ی ترکیبات رنگ پنتون استفاده کنند.

 

شاید بتوان گوگل را پیشروی سبک طراحی متریال دیزاین دانست؛ به همین دلیل ریشه‌هایی از سبز پنتون را می‌توان در طراحی‌های این غول تکنولوژی پیدا کرد. رنگ‌های به کار رفته در طراحی متریال روشن و واضح هستند و به رنگ پنتون شباهت‌های زیادی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. به هر حال استفاده از رنگ پنتون و طراحی متریال در طراحی بصری سایت بسیار توصیه می‌شود.

نوستالژی مدرن

 

المان‌های طراحی درگذشته از سبک خاصی پیروی می‌کردند. سبکی که امروزه یادآور خاطرات گذشته است. حال در طراحی‌های نوین از همان روش اما به شکل مدرن استفاده می‌شود. به نوعی با طراحی رترو مدرن این اتفاق می‌افتد. این کار می‌تواند با پیکسل پیکسل کردن، فونت و طراحی‌های دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی یا هر روش دیگری انجام شود. تمامی این روش‌ها برای ایجاد حال و هوای قدیمی در سایت‌ها به کار گرفته می‌شوند.

تکنیک سینماگراف در طراحی بصری سایت

 

بیشتر بخوانید:

ترفندهای کاربردی و فوق العاده در طراحی سایت

سینماگراف تکنیک جدید و محبوبی است که روزبه‌روز شاهد رونق آن هستیم. در واقع سینماگراف ترکیب فیلم و عکس است. این روش یک عکس ثابت را با حرکت متناوب عناصر دلخواه ادغام می‌کند. شاید علت محبوبیت این تصاویر را علاوه‌بر زیبایی بتوان به حجم پایین‌تر آن‌ها در قیاس با گیف‌ها و ویدیوها دانست. به هر حال استفاده از این تصاویر جلوه‌ی زیبایی در طراحی‌ها ایجاد می‌کند.

طراحی متریال دیزاین

 

پیش‌تر به محبوبیت طراحی متریال اشاره کردیم. این روش که از سال ۲۰۱۴ معرفی شد رشد بسیار بالایی داشته تا جایی که اکنون یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های طراحی بصری سایت محسوب می‌شود. قوانین طراحی متریال تنها به رنگ‌های مشخص محدود نمی‌شود و در جز به جز آن، تکنیک‌های ریز و درشتی به کار گرفته می‌شود که همگی برای بهترین طراحی سایت می‌بایست اجرا شوند.

استفاده از تایپوگرافی در UI

 

یکی  از روش‌های طراحی بصری سایت ، استفاده از تایپوگرافی بوده است. با طراحی خلاقانه‌ی یک تایپوگرافی می‌توان جلوه‌های زیبایی ایجاد کرد. حال آن‌که می‌توان تایپوگرافی را با تصاویر مختلفی آمیخت تا طراحی‌های کم‌نظیری ایجاد شود.

طراحی پیمانه ای

 

طراحی پیمانه ای یا «مدولار» (Modular) اگرچه یک روش جدید نیست اما همواره یکی از بهترین روش‌های طراحی بوده است. در این روش با کنار هم قرار دادن بلوک‌های هندسی گوناگون یک طرح واحد خواهیم داشت. از طرفی هر یک از اجزای طرح در این بلوک‌ها قرار می‌گیرند. با پیش‌بینی‌های حاضر کماکان انتظار می‌رود که از این طراحی استفاده خواهد شد.

عکس های وکتور

سال‌ها است که در طراحی‌های مختلف از عکس‌هایی با فرمت JPG و PNG استفاده می‌کنیم. اما شاید کم‌کم زمان تغییر این فرمت‌ها فرا رسیده باشد. عکس‌های وکتور (Vector) یا برداری می‌توانند جانشین شایسته‌ای برای این قالب‌ها باشند. مشخصه‌ی اصلی عکس های وکتور بدون مقیاس بودن آن‌ها است. این عکس‌ها می‌توانند در هر اندازه و مقیاسی بدون افت کیفیت تنظیم شوند. عکس های برداری در طراحی لوگو نیز بسیار پرکاربرد هستند.

واقعیت مجازی

 

با پیشرفت فناوری، تکنولوژی‌های جدیدی نظیر واقعیت مجازی (VR) بسیار محبوب شده‌اند. از طرفی با همه‌گیر شدن این فناوری، رشد هر چه بیشتر آن را شاهد هستیم. به همین دلیل در آینده‌ای نه چندان دور استفاده از واقعیت مجازی به همراه ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای نقش مهمی را در طراحی سایت‌ها ایفا می‌کنند.

اینترکشن

 

دقت و توجه به جزییات و ریزه‌کاری‌ها، شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند اما این عوامل تا حد زیادی می‌توانند اثر مثبتی در ذهن مخاطب به جای بگذارند. یکی از همین ریزه‌کاری‌ها استفاده از «اینترکشن»ها (Interaction) است که می‌توانند حس تعامل را بین مخاطب و سایت دوچندان کند.

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم، نقش بسیار مهمی را در طراحی بصری سایت ایفا می‌کنند و استفاده از یک یا چند مورد از آن‌ها در کنار هم، می‌تواند به توسعه سایتی زیبا و کاربر پسند منجر شود. شما هم می‌توانید با گذراندن مراحل مختلف آموزش طراحی سایت و سئو، خیلی زود در فرایند طراحی سایت به مهارت‌های خاص برسید و با تجربه کردن شرایط مختلف، وب سایتی توسعه بدهید که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند.

روش های نوین طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید