logo
امید نمونه کار گرافیکی سایت گرافیک سایت خلاقیت

راه های تشخیص یک طراح سایت


طراحی سایت امروزه یکی از پر رونق ترین فعالیت ها شده است زیرا تمام افراد به نوعی دلشان میخواهد در دنیای مجازی باشند. جالب است خیلی ها فقط سایت میخوان و اصلا مطلبی برای عرضه ندارند! بگذریم بحث اصلی ما طراحی سایت است. قالب یک سایت در واقع رابط کاربری آن است. شما وقتی سایتی را باز میکنید در واقع در حال مشاهده رابط کاربری آن هستید. این تصویر متشکل از مقدار زیادی کد های HTML، CSS و یا زبان هایی مانند PHP، ASP و … است به همراه تعدادی عکس.

راه های تشخیص یک طراح سایت

اول از همه کمی درباره انواع سایت ها صحبت کنیم. سایت ها به دو دسته ایستا و پویا تقسیم میشوند:
– سایت های ایستا و یا ثابت همان طور که از نامش معلوم است سایت هایی با محتوای ثابت است. این دسته از سایت ها بیشتر برای معرفی شخص یا یک محصول کاربرد دارد. در واقع این سایت ها شامل یک یا چند صفحه ثابت هستند که محتوای آنها در ابتدا در آنها نوشته میشود و در طول روز ها و هفته تغییری نمیکنند و یا اگر هم تغییری در آنها انجام شود اندک است.
– سایت های پویا یا متحرک سایت هایی هستند که بر پایه محتوا هایی که به صورت روزانه به آنها اضافه میشود شکل میگیرند. این سایت ها در ابتدا مطلب خاصی در خود ندارند و به اصطلاح مدیر آن باید پست قرار دهد تا سایت به آرامی شکل گیرد. این گونه سایت ها از نظر طراحی تفاوت بسیار زیادی با سایت های ایستا دارند. در واقع برای ساخت اینگونه سایت ها باید از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنیم.
بگذارید کمی درباره این برنامه ها صحبت کنید! اگر بخواهیم سایت های پویا را به روز رسانی کنیم باید یک سری کد و متن را در بالای کد ها کپی کنیم تا مطلب ما در صفحه اصلی به نمایش درآید. حال باید یک فایل جدید بسازیم و در واقع پستمون رو به صورت کامل در آن قرار داده و به صفحه اصلی لینک کنیم. کار بسیار سختی است نه؟! سیستم های مدیریت محتوا تمام این کار ها را برای ما انجام میدهند. اما چگونه؟ در اصل ما یک قالب برای صفحات میسازیم و این برنامه ها خودشان مطلب ما را در آن قرار داده و در آدرس مربوط نمایش میدهند. برای صفحه اصلی نیز ما یک قالب مینویسیم و بخش پست را در حلقه ای قرار میدهیم که این حلقه برای هر پست یکبار کپی شده و محتوایی که ما در پنل میدیریت به آن پست داده ایم را درون آن قرار میدهد.  استفاده از این سیستم ها (CMS) کار برای ما بسیار آسان میکند. همچنین امکاناتی نیز برای این CMS ها نوشته میشود که ما میتوانیم به سادگی از آن ها کنیم.

وردپرس یکی از بهترین و کاملترین CMS های رایگان موجود است که به زبان فارسی نیز ترجمه و ارائه شده است.
خوب حالا تفاوت قالب نویسی برای هر کدام را بهتر درک میکنید. قالب نوشتن برای یک سایت با باکس ها و قسمت های محدود و با محتوایی ثابت بسیار ساده تر از یک سایت پویا است. سایت های پویا پیچیدگی و های خاص خود را دارند علاوه بر آن بخش های بیشتری مانند سایدبار ها، نظرات و … را دارا میباشند.
تا اینجای کار امیدوارم توضیح مناسبی در این رابطه داده باشم اما بریم سراغ هزینه های طراحی! کار را با یک مثال از زندگی روزمره شروع میکنم. در زندگی روزمره قیمت هر مدل از هر کالایی با هم متفاوت هستند. برای مثال یک گوشی موبایل بسته به امکانات، طراحی، کیفیت ساخت، برند و … قیمت های مختلفی را داراست. طراحی سایت نیز شرایطی مشابه دارد. نوع طراحی، کیفیت، پشتیبانی، به روز بودن کد نویسی، به روز بودن سبک طراحی، برند و … بستگی دارد. آخرین گزینه شاید کمی خنده دار باشد ولی بله امظای یک طراح روی آن است و برخی از طراحان و برنامه نویسان نیز برای خود به نوعی برند حساب میشوند!

به زبان ساده بخواهم بگویم طراحی قیمتی ندارد! بسته به سبک کار، حجم کار و کیفیت باید قیمتی را قرار داد. برخی از طراحان فقط و فقط به خاطر شهرت از طریق تبلیغات زیاد طرح های ضعیفی را به قیمت های گضاف میفروشند و برخی نیز به همان دلیل قبلی (عدم تبلیغ و یا نبود توانایی درج تبلیغ) کار های حرفه ای خود را باید با تعرفه های پایین به فروش برسانند.
در پایان چند نکته براتون میگم تا بتونید قیمت یک سایت را به صورت نسبی بدست آورید:
۱٫ نوع سایت: سایت های ایستا و پویا کار متفاوتی را از طراح میخواهند.
۲٫ زمان بارگذاری: بارگذاری سایت اگر کمی طولانی شود ممکن است بازدید کننده را منصرف کند پس نکته مهمی است. برخی از طراحان که بدون داشتن سواد نوشتن کد و یا مبتدی بودن کد های سنگینی را مینویسند و در پایان با استفاده از تعداد زیادی از تصویر ها سعی میکنند تا سایت شما را سنگین تر از قبل کنند!
۳٫ سئو: سئو به صورت خلاصه آمادگی سایت شما برای موتور های جستجو است. سایتی که از سئوی بالایی برخوردار نباشد نمیتواند به صورت خوب با موتور های جستجو ارتباط برقرار کند و باعث ندیده شدن محتوای آنها میشود.
۴٫ پشتیبانی از مرورگر ها: مرورگر های اینترنتی (Firefox، Chrome، Internet Explorer، Opera، …) هر کدام از دسته ای از کد ها پشتیبانی میکنند و ممکن است کدی در یکی از آنها درست نمایش داده نشود. البته امروزه تمامی مرورگر ها تقریبا به یک استاندارد کلی رسیده اند اما باز هم برخی کد ها مشکل ساز هستند پس اینکه قالب شما در چندتا از این مرورگر ها نمایش داده میشود بسیار مهم است.
۵٫ واکنش گرا: واکنش گرا بودن یکی از خاصیت هایی است که با فراگیر شدن گوشی های موبایل هوشمند و تبلت ها به میان آمد. در واقع اگر سایت شما نسبت به سایز تصویر واکنش نشان دهد جزو سایت های واکنش گرا حساب میشود. داشتن استایلی خاصی برای هر دستگاه میتواند دسترسی کاربران را به هر وسیله ای به سایت شما ساده و لذت بخش کند. سایت مای دیزاین به صورت واکنش گرا طراحی و پیاده سازی شده است. میتوانید با دستگاه های مختلف سایت را باز کنید تا درک بهتری از طراحی واکنش گرا داشته باشید.

راه های تشخیص یک طراح سایت