logo
  • گرافیک سایت

معرفی چند نمونه از انواع وب سایت در طراحی سایت

گرافیک سایت

یکی از مساءل مهم امروز طراحی سایت میباشد در امر طراحی سایت میتوان به چند نمونه اشاره کرد که با هم به بررسی آن می پردازیم

سایت های ثابت (Static Website):

این سایت ها براساس اطلاعات مورد نیاز، یکبار طراحی می شوند و برای تغییر آن وب سایت در آینده حداقل نیاز به یک طراح نیمه حرفه ای سایت ضروری است. برنامه نویسی اینگونه سایت ها غالبا HTML و Java Script و در نوع توسعه یافته تر از CSS هستند. به خاطر استفاده از حجم کمتر کد در طراحی سایت های ثابت، سرعت بارگذاری بالایی دارند. علاوه بر کاهش حجم کدها که باعث خوانایی بشتر صفحه های وب سایت توسط موتورهای جستجوگر،باعث کاهش زمان بارگذاری و بهتر شدن وضعیت آنها از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو یا همان “رنکینگ” می شود.
عدم امکان تغییر در این نوع سایت ها توسط افراد عادی، علاوه بر افزایش امنیت سبب بهره مندی از گرافیک و ظاهری زیبا می‌شود چرا که همه چیز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در نتیجه می توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت. اما از طرفی نیز عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب می‌شود تا امکان بروز رسانی سایت از صاحبان و مدیران سایت صلب شود، بنابر این وب سایت های ثابت (Static) برای افراد، شرکت ها و سازمان هایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیاز به تغییرات جزئی در محتوای سایت دارند. سایت های ثابت با صرف نظر از بروزرسانی های متوالی، قیمت طراحی پایین تری را نیز نسبت به سایر انواع وب سایت ها دارند.

سایت های پویا (Dynamic Website):

محتوای سایت های داینامیک بعد از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای وب سایت را داشته باشند قابل تغییر است. برنامه نویسی وب سایت های پویا می تواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتا از زبان های ASP ، ASP.Net و Php استفاده می‌شود و از زبانهای کمکی CSS و Silver light و یا Ajax برای ایجاد قابلیت های ویژه نیز بهره گرفته می شود.
در اینگونه از سایت ها ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد می‌شود و سپس محتوا توسط مدیران سایت ها تغییر می‌کند مانند فرم قراردادی که یکبار توسط فردی ایجاد می‌شود و توسط افراد دیگری بارها تکمیل می شود، از این رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر و سایر عناصری که بعداً توسط مدیران سایت ها تغییر می‌کند اطلاع ندارد بنابر این چاره ای ندارد جز اینکه همه حالات را در نظر بگیرد و اینکار سبب می‌شود تاحدودی از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.
یکی از مزیتهای سایت های داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و غیره وجود ندارد.
با توجه به اینکه در سایت های پویا از زبان های برنامه نویسی پیشرفته استفاده می‌شود امکانات زیادی در آنها قابل ارائه هستند مانند ایجاد صفحات داینامیک، فرم ها و جستجوهای پیچیده.
استفاده زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری سایت ها و امتیاز کمتر آن در موتورهای جستجو می شود. وب سایت های پویا یا داینامیک برای افراد، شرکت ها و سازمان هایی مناسب هستند که نیاز به تغییر درمحتوای سایت برای آن ها را دارند.

پرتال ها (Portal):

پرتال ها سایت های پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند به عبارت دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفته اند را می توان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری می تواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و … را در اختیار مدیران آن قرار دهد.
تمام ویژگی‌های یک سایت پویا می تواند در یک پرتال نیز صدق کند.
نکته: معمولاً پرتال‌ها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری می شوند. به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
سایت های متحرک استاتیک و نیمه داینامیک (Static and Dynamic Flash Website): سایت های فلش یا متحرک دو نوع استاتیک و نیمه داینامیک هستند و توسط نرم‌افزارهای خاصی ایجاد می شوند در برخی موارد از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیتهای تغییر یا هوشمندی در این سایت ها بهره گرفته می شود.
به طور کلی سایت های فلش ثابت (استاتیک) غیر قابل تغییر می باشند و مانند سایت های ثابت یکبار توسط طراح ایجاد می شوند و برای تغییر آن نیاز است تا افراد به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای از دانش طراحی فلش برخوردار باشند.
اما سایت های فلش نیمه داینامیک یا نیمه پویا مانند سایت های پویا عمل می‌کند و قابل تغییر هستند اما تغییر در آنها به سادگی سایت های پویا نیست و وسعت ایجاد تغییرات نیز بسیار محدودتر است.
از مزیتهای وب سایت های فلش جذابیت آنهاست. گرافیک زیبا و انیمیشن‌های جذاب. اما از معایب عمده آنها میتوان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آنها توسط رباتهای جستجوگر و عمدتا سرعت بسیار پایین بارگذاری اشاره کرد.
نکته: سایت های فلش برای افراد و گروهها یا شرکتها و سازمانهایی مناسب است که نیاز به تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آنها آشنا هستند مانند خوانندگان، سیاست مداران، بازیگران و گروههای موسیقی، هتلهای معروف، مکانهای توریستی.

سیستم مدیریت محتوا (Content Management Systems):

سایت های مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایت هایی از نوع پرتال ها یا سایت های پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد میشوند.
تمام مزایا و معایب مربوط به سایت های پویا در مورد سایت های مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می کند.
البته در نظر داشته باشید که سایت های پویا و پرتال ها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMS‌ها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.
از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا نسبت به سایر سایت های داینامیک می توان به آماده بودن و جامع بودن آنها اشاره کرد. از این رو اغلب اینگونه از سایت ها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.
طراحی سایت های CMS مانند یک خط تولید محصول است و از آنجا که طراح باید نمونه‌های محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد موثر می کند.
با توجه به مزیتهای آنها به تمامی افراد، سازمانها و شرکتهایی که شرایط داشتن سایت های داینامیک را دارند توصیه می‌شود تا ابتدا به دنبال سیستم‌های مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به طراحی سایت های پویا روی بیاورند.

انواع وب سایت در طراحی سایت

نوشته‌های تازه