تعریف اینفو گرافیک در طراحی سایت

تعریف اینفو گرافیک در طراحی سایت

 

گاهی ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است. فرض کنید به مهمانی دعوت  شده اید. کدام یک شما را سریع تر به مقصد می رساند؟ نشانی مقصد یا کروکی؟ در حقیقت بیشترین دریافت ما از محیط اطراف به وسیله قوه بینایی صورت  میگیرد .مغز ما انسان ها تجزیه، تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت دیداری را با سرعت بیشتری انجام  میدهد. به نظر شما اثرگذاری و ماندگاری متن در مخاطب بیشتر است یا تصویر؟ چرا برای ارائه اطلاعات  بهجای متن از اینفوگرافیک استفاده می شود؟

واژه اینفوگرافیک infographic از ترکیب دو واژه اطلاعات(information) و    گرافیک ( graphic )تشکیل شده است. اینفوگرافیک نمایش دیداری از داده ها (data) و اطلاعات ( information )است که به کمک عناصر دیداری نظیر تصویر، متن، نمودار، نقشه، دیاگرام و اشکال گرافیکی  بهمنظور ارائه ساده، مؤثر و جذاب اطلاعات تهیه و طراحی  میشود.

 

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

۱ـ ایستا کلیه اطلاعات به صورت یک تصویر واحد نمایش داده می شوند .Illustrator یکی از ابزارهای تولید اینفوگرافیک است.

۲ـ پویا اطلاعات به صورت متحرک و پویانمایی ارائه  میشوند .Swish یکی از نرم افزارهای تولید پویانمایی است.

۳ـ تعاملیاطلاعات در بستر وب و دیجیتال با تعامل کاربر خواهد بود.جاوااسکریپت و نرم افزارهای تولید چندرسانه ای نظیر کپتیویت برای تولید این نوع اینفوگراف ها استفاده  میشوند.

۴ـ فیزیکی اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت  سه بعدی نشان داده می شود.

 

چگونه یک اینفوگرافیک خوب طراحی كنیم؟

مرحله اول : انتخاب موضوع اینفوگرافیک

مهم ترین هدف ایجاد اینفوگرافیک ارائه بهتر، ساده تر و جذاب تر اطلاعات باارزش است. موضوع موردنظر علاوه بر جذاب بودن باید کاربردی نیز باشد.

مرحله دوم : جمع آوری اطلاعات

اطلاعات جمع آوری شده پیرامون موضوع اینفوگرافی باید صحیح، معتبر و علمی باشد. شبکه های اجتماعی و بسیاری از سایت های اینترنتی منبع مناسبی برای گردآوری اطلاعات نیستند. جست و جو در کتاب های معتبر، مقالات، مجله ها، اسناد و مدارک معتبر ،استفاده از پرسشنامه ها، مصاحبه و مکاتبه با افراد صاحب نظر و متخصص از روش های مناسب جمع آوری اطلاعات است .پس از جمع آوری اطلاعات، باید نکات مهم و کلیدی را استخراج کرده و تا حد ممکن آنها را خلاصه کرد.

مرحله سوم : ایجاد نقشه محتوا، نقشه ذهنی( Mind Map)

نقشه ذهنی مجموعه ای از نمودارها برای نمایش موضوعات و ایده هاست که پیرامون یک نقطه مرکزی یا کلیدواژه به طور محوری کشیده می شود. نقشه ذهنی برای ایجاد، تصویر کردن ،ساختاردهی و طبقه بندی  ایدهها کاربرد دارد. با استفاده از نقشه ذهنی می توان به سرعت ساختار یک موضوع را شناسایی و ارتباط بین اجزای سازنده موضوع را درک کرد. استفاده از نقشه ذهنی بسیار آسان است.

برای استفاده از نقشه ذهنی یک برگ کاغذ بردارید، یک دایره یا بیضی وسط صفحه بکشید و عنوان موضوع موردنظر را درون آن بنویسید. سپس با اضافه کردن شاخه های مختلف متصل به مرکز، موضوعات جانبی را اضافه کنید .هر شاخه می تواند زیرشاخه های مختلف داشته باشد. می توان برای هر موضوع در هر شاخه از رنگ ها و شکل های مختلفی کنار موضوع استفاده کرد.

مرحله چهارم : اجرای اینفوگرافیک

پس از ایجاد طرح از اینفوگرافیک روی کاغذ ،نوبت به پیاده سازی اینفوگرافیک می رسد .یکی از روش های اجرای اینفوگراف ،استفاده از نرم افزارهای گرافیکی نظیر Illustrator است. این نرم افزار به علت امکانات و ابزارهای فراوانی که در اختیار طراح قرار  میدهد یکی از بهترین انتخاب ها است.

 

مرحله پنجم : انتشار اینفوگرافیک

دو بستر چاپی و دیجیتالی می توانند در نشر اینفوگراف به شما کمک کنند. اینفوگراف تهیه شده را می توان روی وب گاه یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و یا آن را چاپ و تکثیر کرد.

تاریخچه اینفوگرافی

بعد از توضیح اینفوگرافی یا اینفوگرافیک چیست؟ باید به تاریخچه ی آن بپردازیم.

طراحی اینفوگرافی پدیده جدیدی نیست.

طراحان سال‌هاست از این شیوه برای به نمایش گزاشتن اطلاعات خود به روشی سرگرم‌کننده و جذاب بهره می‌برند.

از این گذشته انسان‌های نخستین برای فرستادن پیام‌ها و داده های خود از تصاویر و اشکال مختلف استفاده می‌کردند.

تصاویر به جا مانده از انسان های اولیه بر روی دیوار غارها مدلی از اینفوگرافی انسان‌های نخستین به حساب می آید.

ولی طراحی اینفوگرافیک در قرن هجدهم به واسطه ویلیام پلیفایر (اقتصاد‌دان اسکاتلندی)، در نمونه نمودارهای خطی و نمودار های دایره‌ای طراحی شد.

همچنین در قرن نوزدهم پرستار مشهور انگلستانی (فلورانس نایتینگل) به قصد التیام بخشیدن شرایط بیمارستان‌های ارتش از اینفوگرافی برای متقاعد کردن ملکه ویکتوریا استفاده کرد.

اینفوگرافی آماری فلورانس نایتینگل از مرگ و میر و دلایل آن‌ها در جنگ کریمه بود.

در ایران نیز ایجاد اینفوگرافی نخستین بار در سال ۱۳۷۷ در روزنامه کیهان به کار رفته شد.

بعد از آن در مجله همشهری جوان و روزنامه خورشید هم قرار گرفت.

کاربرد اینفوگرافیک ها

از اینفوگرافیک ها می توان در زمینه های مختلف بهره جست. استفاده از اینفوگرافیک ها به عنوان ابزار رهگیری، رزومه، یا سوابق افراد، گزارش ها و کاربرگ ها، خبر و اطلاع رسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش تنها بخشی از کاربرد های آن است. در زیر یک اینفوگرافیک از نوع آموزشی پژوهشی را می بینید.

نتیجه

اینفوگرافیک ها در بسیاری از فرم ها آمده است. آنها می توانند تصاویر، نمودار ها، رنگ ها، متن را با آیکون ها ادغام کنند یا حتی عکاسی کنند.

طراحان برای شناسایی انواع مختلف اینفوگرافیک ها  مفید هستند و قادر به تشخیص زمانی که آنها انجام می دهند و کار نمی کنند.

تعریف اینفو گرافیک در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید