برند (به انگلیسی: Brand) یا برند سازی چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه شناخت از موضوع با آن ارتباط برقرار کند و با گذشت زمان به برند وفاداری داشته باشد که امروزه برندیگ بیشتر جنبه دیجیتال و طراحی به خود گرفته است.
برند سازی شامل همه احساسات، ویژگیها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است برند، برداشت افراد از یک نام است در فارسی واژه برند معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی بهکار میرود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند و برای مثال میگویند: ( این مارک، اسم مارک دلخواه من است یا باید از این مارک خرید کنم و یا می گویند برای کفش مارک puma بخر خیلی خوبه )برند های برتر میتوانند هیجان و عواطف مصرفکنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نامها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایدههای برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.
به لوگوهای بالا نگاه کنید کدام لوگوها را میشناسید؟
حتما لوگوی مهرام
لوگوی ایرانسل
لوگوی بانک ملت، را خواهید شناخت اما لوگوهای دیگر برایتان خیلی آشنا نیست ، این یعنی برند سازی یا همان برندیگ.
در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات موردتوجه شرکتها میباشد و شرکتها همواره به دنبال راههایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان میباشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص میباشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم میآورد یعنی مشتری ترجیج میده کالای را بخر که از قبل میشناسد یا دیگران به او معرفی کرده اند.
حال که با واژه ی برند و نام تجاری آشنا شدید به سراغ برند سازی می رویم و با این اصلاح بیشتر آشنا می شویم.
برند سازی یا برندینگ (Branding)، اصطلاحا به دانشی گفته می شود که از طریق آن و با برتری دادن به یک برند (Brand) می توان باعث افزایش اعتبار و شهرت آن نام تجاری در بازار رقابتی شد. نکته حائز اهمیتی که در این مورد وجود دارد آن است که افزایش فروش و افزایش قیمت محصولات و خدمات یک شرکت، ارتباط مستقیمی با افزایش شهرت و اعتبار برند آن شرکت دارد پس می توان از برندینگ یا برند سازی (Branding) به عنوان روشی هوشمندانه در جهت کسب درآمد و تولید ثروت نام برد.
برای موفقیت در برندینگ شما باید نیازها و خواسته های مشتریان خود را بخوبی بشناسید و استراتژی برند و شرکت خود را در هر زمان متناسب با آن برنامه ریزی کنید.
برای موفقیت در برندینگ یا برندسازی باید نیازها و خواسته های مشتریان خود را بخوبی بشناسید و استراتژی برند و شرکت خود را در هر زمان متناسب با آن برنامه ریزی کنید برند سازی شما با تجربیات و برداشت های قبلی مشتریان از بازار در ارتباط خواهد بود و در کنار جذب عده ای به سوی شما مشخصا بخشی از مشتریان را از شما دور خواهد کرد. برندینگ موفق باید هر روز در تلاش برای برای جلب بیشتر رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید باشد، اینکار تنها در سایه تحقیقات میدانی درست، بررسی عملکرد و رضایت مشتریان و تعیین استراتژی تبلیغاتی صحیح امکانپذیر است. در عمل، مدیریت برند پایه و اساس مناسبی را برای بازاریابی و ارتباطات شما ایجاد خواهد کرد که عدم توجه به آن ممکن است شما را از رقبایتان عقب بیاندازد.