logo
اسلایدر جام جهانی گرافیک سایت گرافسیت سایت اسلایدر سایت اسلایدر اسب

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت با طراحی دیجیتال و یا حتی طراحی کلاسیک تفاوت چندانی ندارد. .

 

نکته ای که استفاده از رنگها در طراحی سایت را با طراحی روی کاغذ متمایز میکند.

تفاوت رنگ و نور است. در طراحی دیجیتال و طراحی وب ما از سه نور قرمز، سبز، زرد برای ایجاد تصاویر استفاده می کنیم. هرکدام از این سه نورها 255 شیب رنگی در اختیار ما قرار میدهد که عملا بیش از شانزده میلیون رنگ مختلف برای طراحی در اختیار ما قرار می گیرد.

برخی از شیب رنگ ها برای چشم انسان قابل تمایز نیست.

برای طراحی سایت میتوان از رنگهای مکمل، رنگهای مشابه و… استفاده کرد. همانطور که گفتیم رنگ با نور متفاوت است. هنگامیکه صحبت از رنگ های مکمل، مشابه و مانند آن میشود منظور ما ارتباط رنگ ها در دایره رنگ است. دایره رنگ دایره ای است که ابتدا با سه رنگ اصلی آبی، زرد، قرمز در سه قسمت مساوی پر میشود. سپس با ترکیب این سه رنگ حاشیه بین رنگ ها را پر می کنند. ترکیب دو رنگ کنارهم در دایره رنگ و ایجاد رنگ جدید میتواند تا بینهایت ادامه یابد.

 

 

 

برای انتخاب رنگ مناسب در قسمت های مختلف سایت، ابزارهای انتخاب رنگ آنلاین را نیز میتوان استفاده کرد.

 

 

 

اصولا با هر روشی که بخواهید رنگ های سایت را انتخاب کنید. باید ابتدا یک رنگ یا تم اصلی برای سایت خود در نظر بگیرید. رنگ های مانند آبی برای سایت های آموزشی و دولتی، رنگ های سبز برای سایت های مرتبط با طبیعت و کودکان، رنگ بنفش برای سایت های خدماتی و رنگ صورتی برای سایت های فروش محصولات آرایشی زنانه بصورت پیش فرض توسط اغلب افراد رعایت میشوند.

هنگامیکه مشتری به شما مراجعه میکند و از قبل رنگ سازمانی خود را انتخاب کرده است. شما دیگر نمیتوانید براساس الگوی فوق رنگ ها را انتخاب کنید. اگر رنگ سازمانی شرکتی با رنگ های از پیش تعیین شده تفاوت داشت شما باید با کمک رنگ های مشابه و مکمل ترکیب رنگ سایت را به سمتی ببرید که حس خوبی به مشتری القاء کند.

 

 

نکته : برای طراحی بخش اصلی محتوا که غالب آن متن است از پس زمینه سفید و رنگ مشکی برای فونت استفاده کنید. برخی از سایت های ایرانی از رنگ طوسی برای فونت بهره می گیرند. اینکار از نظر گرافیکی غلط است. رنگ طوسی بعنوان رنگ نوشته از نظر روانشناسی به معنی بی اهمیت بودن و مرده بودن موضوع است. قطعا ما نمیخواهیم چنین حسی را به مشتریانمان القاء کنیم.

نکته : رنگ طوسی بعنوان رنگ خنثی در گرافیک وب بسیار کاربرد دارد. ولی استفاد از آن بعنوان رنگ نوشته غالب سایت میتواند خواننده را خسته کند.

 

لوگو سایت با رنگی کمی تیره تر همراه با رنگ سفید بعنوان رنگ خنثی طراحی شده است. رنگ فونت نوشته ها در متن مقالات مشکی و رنگ تیتر ها با رنگ سازمانی همرنگ انتخاب شده اند.

لینک ها و رنگ هاور آنها از رنگ های مشابه رنگ سازمانی میباشد. در پایین مقالات از رنگ مکمل برای دکمه بخش نظرات استفاده شده است. رنگ مکمل توجه کاربر را به این بخش جلب کند.

برای استفاده از رنگ ها در سایت باید از چه اصولی پیروی کنیم:

سفید:

در نرم افزار فتوشاپ رنگ سفید خالص و سیاه خالص رنگ تشخیص داده نمی شوند. بلکه نور و سایه شناخته میشوند. اگر شما سعی کنید با لایه های تنظیمی این دو رنگ را تغییر دهید. نتیجه ای حاصل نخواهید کرد. در طبیعت سفید و سیاه رنگ محسوب میشوند.

کاربرد رنگ سفید در طراحی سایت: رنگ سفید بعنوان فونت روی پس زمنیه های تیره خوانایی بسیار بالایی دارد. امروزه با توجه به تمایل کاربران به استفاده از پس زمینه تیره (نرم افزار هایی مانند فتوشاپ، 3D max و… در نسخه های 2017 خود از رنگ زمینه طوسی و یا مشکی بهره گرفته اند) رنگ فونت سفید برای فونت بسیار پر کاربرد شده است.

فراموش نکنید که رنگ فونت سفید روی پس زمینه سیاه مطلق چشم را خسته میکند.

گرافیک سفید رنگ چه تاثیری در مخاطب میگذارد: آرامش و امنیت و سلامت و ملایمت

نکته : در طراحی سایت رنگ سفید خالص اغلب برای پس زمینه محتوا متنی سایت استفاده میشود.

سياه :

بهترین رنگ برای نوشته های غالب سایت در مقالات و متن های طولانی است. بهترین نتیجه رنگ سیاه در پس زمنیه سفید خالص می باشد.

نکته : رنگ سیاه و سفید در طراحی های گورخری و لانه زنبوری و زیگزاگی افراد استیگمات را آزار میدهند.

قرمز:

رنگ زمینه دکمه های CTA میتواند شیب رنگی از قرمز باشد تا کاربران را برای کلیک کردن روی دکمه ترغیب کند.

رنگ قرمز رنگ مکمل مناسبی برای نوار های حاشیه ای نیست. اگر دیزاین شما آبی یا سبز است از رنگ قرمز برای خط دور یا همان Border استفاده نکنید.

رنگ قرمز میتواند بیننده را به یاد مواردی زیر بیاندازد: بستنی یخی، عشق، غذا، لذت، حرارت

شیب رنگ قرمز و میزان ترکیب آن با رنگهای مشابه مانند نارنجی میتواند حس های مختلفی در بیننده ایجاد کند.

 

رنگ جگری تیره در جای دیگر ممکن است حس کاملا متفاوتی ایجاد کند. مثال در یک سایت عرضه محصولات گوشتی ممکن است باعث شود حس کهنگی را تداعی نماید.

آبی:

آبی و سرمه ای رنگ پس زمنیه هدر سایت های دولتی و آموزشی میباشد. میتوانید برای یک سایت رسمی از این رنگ بعنوان رنگ اصلی سایت استفاده کنید. رنگ آبی تیره با رنگ سفید ترکیب زیبایی را ایجاد می کند.

رنگ آبی میتواند حس های مختلفی را در بیننده تداعی کند مانند : حس سرما، وفاداری، ضمانت

سبز:

رنگ سبز در بنگاه های تجاری به معنای درستی و صداقت در انجام کار است.این رنگ بیشتر در سایت های مربوط به طبیعت و کودکان به کار گرفته شده است. با این حال رنگ سبز رنگ سازمانی شرکت ها و سازمان های مختلفی با حوزه های فعالیت متفاوت در سرتاسر دنیا میباشد.

رنگ سبز در کنار رنگ هایی مانند سفید، مشکی و آبی ترکیب زیبایی ایجاد می کند. برای رنگ مکمک سبز میتوان از قرمز و یا نارنجی استفاده کرد.

زرد :

رنگ زرد کمترین تباین را در پس زمینه سفید دارد. اگر رنگ پس زمینه سایت شما سفید است در داخل مقالات خود از رنگ زرد استفاده نکنید. رنگ زرد بیشترین تاثیر را روی پس زمینه سیاه مطلق از خود ایجاد میکند. رنگ زرد که روی سیاه مطلق قرار داشته باشد. بشدت توجه را جلب می کند.

اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت