اشتباهات طراحی سایت

اشتباهات طراحی سایت

از آغاز عرصه وب تا کنون پروژه ها و طرح های زیادی وجود داشته اند که با شکست مواجه شده اند. علت شکست این پروژه ها در زمان های حال بسیار مورد بررسی قرار گرفته است.

۱) اهمیت صفحه اصلی

تا زمان های گذشته مردم معتقد بودند صفحه اصلی مهمترین صفحه در وب سایت است اما در حال حاضر اکثر مراجعه کنندگان به وب سایت توسط موتورهای جستجو به سایت مراجعه میکنند و مستقیما به صفحه مورد نیاز خود می‌رسند.امروزه صفحات اصلی تنها یک هدف دارند و میخواهند شما را به هر شکلی که شده به محتوی مورد نظر برسانند. برای وب سایتهایی مانند زومیت و یا دیجی کالا هدف از مراجعه به صفحه اصلی وب سایت دسترسی به محتوی جدید و یا محصولاتی است که مدیر وب سایت تمایل دارند آنها را به کاربران پیشنهاد دهد و کاربران نیز برای بدست آوردن این اطلاعات ابتدا به صفحه اول سایت مراجعه میکنند. صفحه اصلی مرکز ارتباط شما با مشتری است و با اینکه اهمیت زیادی برای طراحی دارد اما نباید طراحی وب سایت تنها به این صفحه ختم شود و دیگر صفحات به حال خود رها شوند.

یک موردی که باید در این جا اذعان نماییم این است که به یاد داشته باشید که صفحه اصلی وب سایت شما، مهم ترین صفحه وب سایت تان محسوب نمی شود.

۲) ساده سازی وب سایت با روش مینیمالیسم

مینیمالیسم یک سبک در طراحی می باشد، این در حالی است که ساده سازی درباره حالت کلی و عملکرد یک وب سایت و یا اپلیکیشن می باشد. طراحی پیچیده و گسترده می تواند به طراحی ساده ای تبدیل شود. هدف ساده سازی این نیست که تنها موارد اندکی را در وب سایت و یا اپلیکیشن نمایش دهید.

STEVEN SINOFSKY در این رابطه میگوید: “طراحی مینیمالیست سطح موارد بصری در یک طراحی را کاهش می دهد که بر تجربه کاربری بسیار تاثیر می گذارد، این در حالی است که طراحی ساده تنها سطح انرژی مورد نیاز برای دسترسی به تجربه کاربری را کاهش می دهد.

به عنوان مثال یک فرم یا در نظر بگیرید که فیلد های آن بدون داشتن برچسب هستند، همه ما این الگو را کم و بیش دیده ایم اما به اندازه ای این تعاملات اندک می‌باشند که کاربران نمی‌دانند چگونه باید این فرم را پر نمایند. این طراحی اصلا به معنای فرم ساده نیست. اضافه کردن عوامل رابط کاربری، برچسب ها و حتی متن توضیحات برای هر فیلد باعث افزایش کیفیت تجربه کاربری خواهد شد. هدف از مثال زدن این مورد این است بدانید طراحی سادگی و مینیمالیسم دو مسئله کاملا مجزا هستند.

۳) کاهش انتخاب های کاربر و گزینه های جستجو

 

در طراحی وب سایت تئوری به نام GEORGE MILLER وجود دارد که بر اساس آن مغز انسان میتواند تنها ۷ بخش اطلاعات را در آن واحد نظارت نماید. این تئوری بیشتر در طراحی منو ها استفاده می‌شود. هم چنین، تحقیق و مطالعات دیگری وجود دارد که به کاهش شمار انتخاب ها و گزینه های جستجویابی ارتباط دارد و توسط BARRY SCHWARTZ مورد محبوبیت قرار گرفت. او در این تحقیقات اعلام نمود که وجود شمار اندک گزینه ها در جستجویابی می تواند مانع سردرگمی کاربر در رسیدن به اهداف خود شود. این تحقیقات اثبات می کند که زمانی که موارد اندکی در جستجویابی وجود داشته باشد، مشتریان تمایل اندکی به خرید کردن دارند.

“نقش اصلی جستجویابی کمک به بازدیدکننده است تا دریابد که این وب سایت چه چیزی را به او ارائه می دهد.”

پروسه جستجو در طراحی سایت در ظاهر بسیار پیچیده و بزرگ به نظر میرسد اما باید در هر صورت این امکان را ارائه کنید تا کاربر بتواند چیزهایی که نیاز دارد را جستجو نماید. یک جستجویابی خوب میتواند صفحات زیادی را به صورت دسته بندی و گروه بندی شده به کاربر ارائه کند تا کاربر به راحتی بتواند آنها را درک نماید.

۴) فقط ۳ کلیک از کاربر تا هدف

قانونی برای در نظر گرفتن رابط کاربری در طراحی سایت یا اپلیکیشن وجود دارد و این است که هدایت کاربر نباید بیشتر از ۳ کلیک را در بر داشته باشد.

امروزه بازدیدکنندگان و کاربران به شمار تب و کلیک ها توجه ای ندارند و تقریبا به ساختار طراحی وب سایت ها عادت کرده اند. آنها تنها میخواهند تا اطلاعات را که به آن هستند به دست آوردند اگر کاربر طی پروسه بدست آوردن اطلاعات متوجه شود که به آنچه میخواهد دسترسی پیدا نخواهد کرد بدون حتی یک کلیک از وب سایت خارج خواهد شد اما اگر مطمئن شود که اطلاعات مورد نیاز خود را در پایگاه هدف خواهد یافت این مقدار را تا ۲۵ کلیک نیز تحمل خواهد کرد.

رضایت کاربران از وب سایت یا اپلیکیشن به تعداد کلیک ها محدود نمی‌شود

۵) سردرگمی کاربران تلفن همراه

زمانی که صحبت از طراحی سایت ریسپانسیو می‌شود همه فکر میکنند کاربران گوشی تلفن همراه همیشه در حین راه رفتن از این ابزار استفاده میکنند یا هنگام استفاده از آن و حضور در وب سایت شما سردرگم هستند ولی باید به شما بگوییم که چنین ادعایی از پایه غلط است و ۶۸% سفارش های اینترنتی و مراجعه به وب سایت ها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در منزل یا محل کار حضور دارند. این درصد را میتوان به طور قطع ۶۰% در نظر گرفت البته که باید طراحی سایت و یا اپلیکیشن را برای کاربرانی که در حال راه رفتن از ابزارهای گوشی همراه خود استفاده می کنند نیز طراحی کنیم، اما این مورد نباید اساس و پایه این گونه طراحی ها را بنا نماید.

۶) طراحی سایت کاربردی بدون در نظر گرفتن زیبایی

Don Norman نویسنده کتابی است که در آن بررسی کرده چگونه احساسات و طراحی می توانند در کنار هم تاثیرات بسیار زیادی را بر تجربه کاربری باعث شوند. این کتاب به این امر اشاره کرده است که ارتباطات احساسی باید در طراحی دخالت داده شوند. احساسات مثبت می توانند در کمک به فروش محصولات کمک کننده باشند. مطالعات بسیاری انجام شده است که نشان می دهد محصولات با طراحی های زیبا بیشتر از محصولات با طراحی های ضعیف فروش می روند و بیشتر نظر کاربران را به خود جلب می نمایند.

۷) کاربران چه میخواهند

دریافت بازخورد کاربران و توجه به علاقمندی های آنها در طراحی وب میتواند باعث رشد سریع طراحی شما و موفقیت پروژه شود. همیشه سعی کنید بازخورد کاربران را سر لوحه طراحی و رابط کاربری خود قرار دهید اما به این مورد بسنده نکنید.

“توانایی مردم در درک عواملی که بر رفتار ها و عملکرد های شان تاثیر می گذارد، بسیار ضعیف می باشد”.

مردم در توضیح دادن رفتارها، مشکلات و پیش بینی های خود ضعف دارند. مردم در بیشتر موارد درباره راه حل مشکلاتی صحبت می کنند که با آن رو به رو شده اند پس همیشه یک طراح باشید که از این مشکلات خبر دارید اما به گونه طرح خود را پیاده سازی کنید که هم اصول حرفه‌ای را در بر داشته باشد و هم ایده ها شما در آن پیاده سازی شود

اشتباهات طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید